الرئيسية / فنون / زينب غريب تروي واقعة تعـ ـرضها للتحـ ـر ش في وسط البلد.. “صور أجزاء من جسـ ـمي معينة”

زينب غريب تروي واقعة تعـ ـرضها للتحـ ـر ش في وسط البلد.. “صور أجزاء من جسـ ـمي معينة”

الفنانة الشابة زينب غريب والتي عرفها الجمهور أكثر بعد مشاركتها في مسلسل “100 وش” كشفت عن تفاصيل حادث التحـ ـر ش الذي تعرضت له خلال الايام الماضية.

زينب غريب

وكانت بداية الواقعة عندما نشرت الممثلة المصرية منشور عبر حسابها الشخصي بموقع انستجرام قالت فيه: “لما نتربى كبنات على الخـ ـوف والسكوت فيحصل أن واحد يتحـ ـر ش بيا النهاردة يتقال لي إما إسكتي وعدي أو ده مريض وخلي المسامح كريم وخصوصا لما يطلب ده واحدة ست زيها زي بالظبط”.

زينب غريب

وأضافت زينب غريب: “انا مش فاهمة الأمهات اللي لو إبنها قتـ ـل، أغتـ ـصب، أو تحـ ـر ش تتدافع عن إبنها وتنسي إني في مقام بنتها برده، فعلا محتارة ما بين أساعد الأم وأتنازل عن حقي ولا أقول لها يا حجة ابنك متحـ ـر ش ولازم يتعـ ـاقب”.

زينب غريب

وكانت الصـ ـدمة عندما قالت: “الأغرب أنه دكتور بيطري وعلى ما يبدو إفتكرني جاموسة ماشية قدامه”.

وبعد حالة كبيرة من الجدل على مواقع التواصل الاجتماعي نتيجة هذا المنشور قامت الفنانة زينب غريب بكتابة منشور عبر حسابها الشخصي بموقع فيسبوك فسرت فيه تفاصيل الواقعة قائلة: “مكنتش أتمنى أحكي اللي حصل دلوقتي بس تصحيحا لافتراضات خاطئة عن واقعة التحـ ـر ش هضطر أوضح ملابسات الحـ ـادثة.. الدكتور البيطري أنا ولا أعرفه ولا زورته في مكان ولا عمري قابلته ولا هو نفسه يعرفني”.

زينب غريب

 

وتابعت الفنانة الشابة: “الواقعة حصلت في الشارع في وسط البلد وأنا رايحة أركب أوبر، والمدعو كان ماشي ورايا وبيصور أجزاء من جسـ ـمي معينة، خلـ ـسة من ظهري، وهو مكنش يعرفني ولا حتى شاف وشي، ولما أخدت بالي إنه بيصورني خلـ ـسة سألته بأدب فلقيته بيتهرب وعامل نفسه مش سامعني، أصريت وجريت وراه.. ابتدى ينكر ويهددني”.

زينب غريب

وأضافت: “لولا إن الناس اتلموا ورجل أمن تدخل وفتش موبايله واكتشف أنه مصورني فيديو (المدعو مسح الفيديو قبل ما تتحرز)، وصور غير لائقة وتحتها ميت خط ومدلولها الوحيد أجبـ ـن وأخطـ ـر من المتحـ ـر ش التقليدي (ملحقش يمسح الصور واتحرزت بالفعل في النيابة)، مش عارفة كان ناوي يعمل بالصور ويستغلها إزاي.. بس الأكيد إن نيته كانت أذى صريح وخبيث”.

زينب غريب

واستكملت منشورها حول الواقعة موضحة: “عملت محضر في القسم وقدمت أقوالي في النيابة وأثناء التحقيق عرفت إن مهنته طبيب بيطري (مراقب جودة على اللحوم) وإنه متزوج.. ودا سبب كلمة (افتكرني جاموسة) اللي استخدمت بطريقة سيئة من الصحافة لثقافة التريند اللي أنا ضددها”.

زينب غريب

ثم أضافت: “أما اللي يخص مجريات القضية دلوقتي في أنا بفضل إنها تفضل في إطار خاص بيني والمحامي المنوط بيها حتى الحكم في القضية.. ويمكن في وقت لاحق معرفش امتى، هقدر أسرد الصورة كاملة من باب التوعية لقضية مهمة زي التحـ ـر ش”.

زينب ختمت منشورها بهذه الكلمات: “بس حابة أختم إنني حقيقة عندي تساؤلات كبيرة ناحية نظرة بعض الناس للاختلاف في مقابل العـ ـنف والتحـ ـر ش، وليه جوا البعض منهم شماتة ودعم دفين للعـ ـنف تجاه أي شخص مختلف عنهم مهما كان مسالم وفي حالة ومبيأذيش حد.. وإيه شكل الجذور اللي اتزرعت فيها ثقافة لوم الضحية؟!”.

زينب غريب

يذكر أن زينب غريب هي ممثلة مصرية مواليد عام 1992 درست بالمعهد العالي للفنون المسرحية، وشاركت في مسلسل “سـ ـجـ ـن النساء” بطولة نيللى كريم، روبى، درة، سلوى خطاب، وكان أخر أعمالها مسلسل «بـ100وش» بشخصية رضوى لوز العنب، والذي حقق نسب مشاهدة كبيرة خلال موسم رمضان ٢٠٢٠.

تعليق واحد

  1. للاسف انتي عندك عقدة نقص، وبتحبي تبيني جسمك باي شكل ملفت علشان يعوض النقص اللي في شخصيتك، وبتتفنني انك تلبسي لبس فاضح طول الوقت، مالوش اي علاقة بالاناقة بس عري وخلاص للفت الانظار علي اساس انك نجمة.
    مع ان النجوم مش مضطرين ان يعرفوا نفسهم…..!!

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *